Automatiseren is een veelgehoord woord binnen bedrijven. Hoe beter systemen en workflows zijn geautomatiseerd, hoe minder we zelf hoeven te doen. En dat er in dit tijdperk met veel systemen worden gewerkt binnen bedrijven hoeven we denk ik niemand uit te leggen. Maar om een bedrijf echt te automatiseren moeten deze systemen wel op elkaar afgestemd zijn. Ze moeten met elkaar kunnen communiceren. En daarvoor hebben dit soort systemen bijna allemaal een API (Application Programming Interface) of webservice.
API voor E-mailmarketing software zoals MailCamp
Maar waar kan ik de API van MailCamp voor gebruiken?
De API van MailCamp kan gebruikt worden om bijvoorbeeld contactpersonen toe te voegen aan een mailinglijst zonder hiervoor in te loggen. Of bijvoorbeeld om gegevens van een contactpersoon op te halen, zoals naam, adres, geboortedatum of andere gegevens die in MailCamp aanwezig zijn. Ook kunnen deze gegevens worden gewijzigd via de API.
MailCamp heeft meerdere modules ontwikkeld voor bijvoorbeeld E-commerce platformen als Magento of Prestashop die gebruik maken van de API om bijvoorbeeld klanten die iets gekocht hebben in de webwinkel automatisch in MailCamp toe te voegen aan een mailinglijst. Maar ook bezoekers die zich slechts willen inschrijven op de nieuwsbrief kunnen in MailCamp aan (eventueel een andere) lijst worden toegevoegd. Zo hoeft u nooit klanten te exporteren uit uw webwinkel en te importeren in MailCamp, want dat geschied automatisch via de API van MailCamp.
Het toevoegen, wijzigen en verwijderen van contactpersonen zijn natuurlijk vrij basale acties die via de API te realiseren zijn, maar er zijn eigenlijk nog veel meer acties te verzinnen die handig zouden zijn voor e-mail marketing software om via de API te doen. En daarom heeft MailCamp de API drastisch uitgebreid.
Voorbeeld:
Hieronder volgt een eenvoudig voorbeeld van de request die gedaan wordt bij de MailCamp server. Het onderstaande voorbeeld voegt een contactpersoon toe aan de mailinglijst met ID 1. De nieuwsbrieven die deze contactpersoon zal ontvangen hebben het format HTML en de contactpersoon wordt als ‘bevestigd’ ingeschoten. Met andere worden, deze contactpersoon is een dubbele optin ontvanger die al eerder het e-mail adres waarop de mailings binnen zullen komen bevestigd.
De ID van het extra veld/custom field ‘Voornaam’ is 2, het ID van het extra veld/customer field ‘Achternaam’ is 3.
Het request:
<xmlrequest> <username>admin</username> <usertoken>d467e49b221137215ebdab1ea4e046746de7d0ea</usertoken> <requesttype>subscribers</requesttype> <requestmethod>AddSubscriberToList</requestmethod> <details> <emailaddress>email@mailcamp.nl</emailaddress> <mailinglist>1</mailinglist> <format>html</format> <confirmed>yes</confirmed> <ipaddress>46.145.42.60</ipaddress> <subscribedate>1356994800</subscribedate> <add_to_autoresponders>false</add_to_autoresponders> <customfields> <item> <fieldid>2</fieldid> <value>Jasper</value> </item> <item> <fieldid>3</fieldid> <value>Reijn</value> </item> </customfields> </details> </xmlrequest>
Indien het contactpersoon nog niet bestaat en deze correct kan worden ingeschoten zal MailCamp de respons “SUCCESS” teruggeven met daarbij als data de ID welke deze contactpersoon heeft gekregen. Wij raden aan dit ID ook weer lokaal in uw eigen systeem vanwaaruit de request wordt gedaan op te slaan.
Wat is er nieuw?
Nieuwsbrief aanmaken
Een HTML en/of tekst nieuwsbrief aanmaken zonder in te loggen, dat kan heel handig zijn! Bijvoorbeeld voor dagaanbiedingen websites. Of echt gewoon nieuwsbrieven met dagelijkse aanbiedingen. Zo was MailCamp de eerste leverancier van de nieuwsbrief software van Travelbird. In 3 jaar tijd is Travelbird uitgegroeid tot een internationaal bedrijf met meer dan 300 werknemers. Een goed begin is het halve werk zeggen wij bij MailCamp.
Bekijk hier de API call om een nieuwsbrief aan te maken in MailCamp
Nieuwsbrief archief ophalen
Veel van onze klanten willen de nieuwsbrieven die ze naar specifieke mailinglijsten hebben verstuurd weergeven op hun website. Via een request is het nu mogelijk om nieuwsbrieven van een specifieke lijst op te halen en aan de eigen website toe te voegen. Er is sowieso al een RSS feed beschikbaar van naar een lijst verzonden nieuwsbrieven, maar deze optie werkt al dan niet nog mooier!
Bekijk hier de API call om het nieuwsbrief archief op te halen
Mailinglijst aanmaken
Het kan handig zijn om een nieuwe lijst aan te maken zonder hiervoor te hoeven inloggen. Dus bijvoorbeeld vanuit uw eigen CRM pakket om maar wat te noemen. Door middel van een uitgebreide API call kan dit nu eenvoudig worden gedaan. Contactpersonen aan een lijst toevoegen kon uiteraard al, dus ook dit kan nu via de API.
Bekijk hier de API call om een mailinglijst aan te maken
Nieuwsbrief statistieken ophalen
Wilt u in uw eigen CRM pakket of CMS zien hoe een verzonden nieuwsbrief heeft gescoord zonder in te loggen? Dan hebben we hier nu een eenvoudige methode voor welke het statistieken object teruggeeft waaruit u alle belangrijke gegevens kunt uitlezen.
Bekijk hier de API call om nieuwsbrief statistieken op te halen
Contactpersoon toevoegen aan suppressielijst / geweigerde e-mail lijst
Naar sommige e-mailadressen wenst u soms nimmer te mailen. Ook niet als deze e-mailadressen zich via de normale manier hebben ingeschreven.
Door deze contactpersonen aan de suppressielijst toe te voegen zullen ze – ongeachte de actieve status binnen een mailinglijst – geen nieuwsbrieven of mailings ontvangen. Ook dit kan nu via een eenvoudige call binnen de API.
Bekijk hier de API call om een contactpersoon toe te voegen aan de suppressielijst
E-mailadres van contactpersoon wijzigen
Voorheen was het niet mogelijk het e-mailadres van een contactpersoon via de API te wijzigen. Omdat het e-mailadres de GUID (Global Unique IDentifier) was van het record was dit voorheen niet mogelijk maar nu wel via een nieuwe methode.
Bekijk hier de API call om het e-mailadres van een contactpersoon te wijzigen
Contactpersonen ophalen
De methode om contactpersonen op te halen via de API is uitgebreid met onder andere filtermogelijkheden. Zo is het nu mogelijk om bepaalde contactpersonen op te halen die zijn ingeschreven vóór een bepaalde tijd, na een bepaalde tijd, precies op een bepaalde dag of iedereen behalve personen op een bepaalde dag. Er kan tevens worden gezocht op contactpersonen met een bepaalde status (actief, uitgeschreven of gebounced) en zelfs op personen die een bepaalde verzonden nieuwsbrief hebben geopend of niet!
Bekijk hier de API call om contactpersonen van een specifieke lijst op te halen
Nieuwsbrief inplannen
Na het inschieten van een nieuwsbrief via de API wordt ID van de nieuwsbrief teruggegeven. Vervolgens kan deze nieuwsbrief ingepland worden voor verzending via een uitgebreide call. Hierin kunnen verschillende criteria worden meegegeven zoals Google Analytics parameters, verzend, reply-to en bounce-adres, het tijdstip van verzending etc.
Bekijk hier de API call om een nieuwsbrief in te plannen voor verzending
De mogelijkheden binnen de API van MailCamp zijn dus zeer uitgebreid en perfect voor partijen die dagaanbiedingen versturen (daily deals), periodieke mailings bijvoorbeeld met horoscopen etc. etc.
Bekijk hier de volledige API documentatie.
De MailCamp API gratis testen? Gratis proberen!
Heeft u vragen over onze API? Neem dan contact op of bel 020-7058500