Nieuwsbrief openingsratio / openrate

Hoe overleeft jouw openingsratio de feestmaanden

De feestdagen komen eraan! Een drukke periode, en.. een heleboel nieuwsbrieven in de inbox! Hoe zorg jij ervoor dat jouw nieuwsbrief ook dan nog steeds geopend wordt? Hier lees je onze 5 tips om de openingsratio (of openrate) op peil te houden.

1. Segmenteer jouw mailinglijst

Een nieuwsbrief wordt alleen geopend als de desbetreffende lezer er waarde in ziet. Dat betekent dat een “one size fits all” niet de oplossing is. De inhoud voor iemand die klant is, zou anders moeten zijn dan voor iemand die nog geen klant is. Door de mailinglijst te segmenteren, bijvoorbeeld op basis van gedrag, stem je af op waarde met een positieve invloed op de openingsratio. Je kan natuurlijk ook segmenteren op basis van demografische gegevens of interesse.

Resultaten van het onderzoek naar segmenteren van een mailinglijst
Resultaten van het onderzoek naar segmenteren van een mailinglijst

2. Gebruik opvallende onderwerpregels

Jij wilt een opvallende onderwerpregel in vergelijking met andere nieuwsbrieven, maar ook in vergelijking met jouw vorige nieuwsbrief. Meer van hetzelfde valt niet meer op. Opvallend betekent dus ook variatie. Hoe schrijf je een opvallende onderwerpregel?

Veroorzaak geestdrift

Nieuwe waardevolle, tegenstrijdige of opvallende informatie veroorzaakt geestdrift. Geestdrift is de neiging tot actie. Men wilt de informatie compleet en kloppend hebben om het te kunnen verwerken. Dat is kracht achter titels als: “vijf dingen die je nog niet wist over…” of “wat een hamburger en email marketing gemeen hebben…”
Angst om iets te verliezen wat we nog kunnen voorkomen, creëert eveneens geestdrift. Een onderwerpregel met een aanbod van waarde (bijvoorbeeld een aanbieding) wat maar tijdelijk benut kan worden, cureert schaarste en zet aan tot actie.

Personaliseer het onderwerp eens

Als de relatie en de context het toelaat, personaliseer het onderwerp eens op voornaam. Dit trekt de aandacht en de lezer kan zich persoonlijker aangesproken voelen. Waar Amerikanen graag spreken over jou als ‘vriend’, wordt dat vanuit de Hollandse nuchterheid niet altijd gewaardeerd. Hiervoor geldt: ken jouw lezers en pas je schrijfstijl daarop aan. Net als dat je vrienden en bekenden aanspreekt met hun naam als je aandacht wilt, zo zou je dit dus ook kunnen doen in het onderwerp.

Val op door humor

Toegegeven, dit is niet de makkelijkste tip (en wellicht ook niet geheel zonder risico), maar als je jouw doelgroep kent, weet je wat zij leuk vinden of kunnen waarderen. Hoe beter je jouw lezers kent, hoe makkelijker het is om hen persoonlijk aan te spreken.

Gebruik een korte onderwerpregel

Op een desktop ziet men ongeveer 60 tekens van de onderwerpregel, op een mobiel apparaat slechts 25-30 tekens. Een korte onderwerpregel is dus beter. Zet de belangrijkste info dan ook vooraan. Meer informatie over korte onderwerpregels en een checklist voor de ultieme mobielvriendelijke nieuwsbrief lees je hier.

3. Vermijd spamfilters

Spamfilters zijn steeds geavanceerder, maar verre van perfect. Met de volgende tips voorkom je dat jouw nieuwsbrief als spam wordt aangemerkt:

  • Zorg dat je een Opt-in hebt
  • Schoon je database regelmatig op door inactieve contactpersonen (subscribers) te verwijderen
  • Gebruik een IP adres met een goede verzendreputatie
  • Schreeuw niet om aandacht in het onderwerp middels hoofdletters en uitroeptekens etc
  • Zorg ervoor dat je html code niet vervuild is
  • Zorg dat jouw verzendadres bij de ontvanger is toegevoegd als contactpersoon
  • Beperk spamgevoelige woorden
  • Gebruik geen misleidende onderwerpregels
  • Zorg dat men zich eenvoudig kan uitschrijven

4. Kies het beste verzendmoment

Wat is het beste moment om een nieuwsbrief te versturen? Deze vraag wordt ons regelmatig gesteld, dus we schreven er ook over op ons blog.
Uit het Nationale Benchmark Rapport 2018 van DDMA blijkt dat de openingsratio op maandag het grootst is. Het gemiddelde tijdstip van de openingsratio toont een opvallende piek in de nacht, een dip in de morgen gevolgd door een stijging in de middag.

De algemene tip is: bekijk het door de leesbril van jouw lezers. Hoe zien hun dagen eruit? Wanneer zouden zij tijd hebben om deze specifieke content te lezen? Is het zakelijke inhoud, dan lezen ze die misschien eerder overdag etc. Een scherp afgestemd verzendmoment kan zeker in de eindejaarspiek net even het verschil maken.

5. Vergeet mobiele gebruikers niet

Volgens de DDMA  werd in 2017 37% van de nieuwsbrieven gelezen op een mobiel apparaat. In de Horeca, Recreatie, en eCommerce branche is het mobiel gebruik zelfs groter dan de desktop. Het verzendtijdstip en type nieuwsbrief (B2B of B2C) zijn ook bepalend of er via mobiel of desktop wordt geopend. Consumenten zullen relatief vaker dan zakelijker klanten hun email op een mobiel apparaat lezen. Om de ultieme mobiele nieuwsbriefbeleving te creëren, hebben wij een checklist voor jou samengesteld. Je vindt deze checklist hier op ons blog.

We hopen dat je met deze tips wat houvast hebt voor de feestdagen en het nieuwe jaar!

Scroll naar boven