MailCamp

Optimaal MailCamp gebruiken doe je zo…

Vaak horen we van onze klanten dat ze MailCamp een overzichtelijk en gebruikersvriendelijk pakket vinden ten opzichte van andere e-mailmarketing pakketten in de markt. Dat willen we graag zo houden maar dat betekent niet dat belangrijke functies in MailCamp ontbreken. Sommige functionaliteiten van MailCamp hebben we verstopt maar vindbaar gemaakt voor de geavanceerde gebruiker, soms staan functionaliteiten voor een gebruiker uit. Schroom dus niet contact op te nemen indien een functionaliteit gewenst is want grote kans dat deze er gewoon is!

Kwaliteit vs Kwantiteit

E-mailmarketing is all about deliverability. En daar ligt niet alleen een taak voor ons, maar ook zeker voor de klant. Dat een nieuwsbrief niet aankomt of in de SPAM belandt kan aan tientallen zaken liggen. Soms duurt het daarom eventjes voordat duidelijk is waaróm een nieuwsbrief niet aankomt.
De reputatie van het afzend-/replyto-domein moet gecheckt worden (SPF en DKIM toegevoegd? Geen fouten in overige DNS records?), de reputatie van de IP adressen waarover wordt verzonden, de nieuwsbrief (plaatjes vs tekst verhouding, SPAM woorden, grootte van afbeeldingen, de lengte van de nieuwsbrief, uitschrijflink), het onderwerp van de nieuwsbrief, of er niet gelinkt wordt naar een website met een slechte reputatie en last but not least; de kwaliteit van de mailinglijst waarnaar wordt verzonden.
Bij emailmarketing geldt dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. De grootte van de mailinglijst bepaald niet altijd de omzet of conversie die je terugziet in de statistieken. Het is beter om alleen te mailen naar actieve subscribers dan ook te mailen naar mensen die nooit openen of klikken. M.a.w. afscheid nemen van inactieve subscribers. Maar hoe dan? Daar hebben we in MailCamp een speciale addon voor ontwikkeld. Lees hier hoe je dit kun doen.

Lijsten extern opschonen

Wat we ook vaak zien is dat klanten een aantal jaar geen emailmarketing hebben gedaan. Dan is het zeer verstandig om de mailinglijst eerst te laten opschonen alvorens deze te importeren en te mailen. MailCamp werkt met externe partijen zoals https://www.datavalidation.com/. Het opschonen van de mailinglijst voorkomt onnodige bounces en verwijderd spamtraps en honeypots. Wil je je lijsten via MailCamp laten opschonen? Neem even contact op dan helpen we je verder, want niet elke mailinglijst validatie-partij is betrouwbaar, sommige partijen zijn uit op jouw mailinglijst!

Hotmal? Hotmail!

Indien je de lijst niet opschoont zien we vaak veel onnodige bounces, namelijk typo’s. Een adres als jasper@hotmal.com zal een hardbounce geven, maar iedereen weet dat als het adres was gewijzigd naar jasper@hotmail.com dat deze wél was aangegeven. Binnen MailCamp (Mailinglijsten >> Emailadressen Checken) hebben we hier een unieke tool voor ontwikkeld. Typo’s van domeinen als hotmail.com, gmail.com, upcmail.nl, kpnmail.nl, telenet.be, ziggo.nl kunnen binnen enkele kliks worden gecorrigeerd. Helaas kan dit niet helemaal automatisch want er zit wel eens een adres tussen wat wel degelijk een bestaand en correct adres is, bijvoorbeeld een bedrijfsnaam die heel erg lijkt op hotmail.com en bijvoorbeeld maar 1 letter afwijkt. De software ziet dat dan als typo maar dat is het niet. Loop het dus altijd even langs voordat je de adressen corrigeert. Hierdoor kun je je lijst eenvoudig laten groeien want eerder ten onrechte gebouncede adressen kun je zo weer activeren!

Lees meer hierover op onze blogpost.

Scroll naar boven