Hieronder vind je een aantal manieren op spam klachten te voorkomen.
Gebruik Double-opt-in
Double opt-in houdt in dat er geverifieerd is dat de klant toestemming heeft verleend. Deze verificatie bestaat uit het verzenden van een e-mail naar het opgegeven adres waarin de ontvanger om bevestiging wordt gevraagd. Deze kan hij geven door per e-mail te reageren of door een link aan te klikken.
Zorg voor toestemming
Hoewel je als bedrijf je klanten nieuwsbrieven mag sturen (je mag immers met klanten communiceren), is het aan te bevelen dat je ze vraagt om toestemming. Maak een aparte mailinglijst aan voor commerciële mailingen en vraag je klanten of ze je commerciële berichten willen ontvangen. Het helpt hierbij dat je duidelijk uitleg wat de voordelen zijn en in welke frequentie ze je nieuwsbrieven kunnen verwachten.
Gebruik geen gekochte lijsten of lijsten van derden
Gekochte lijsten zijn niet toegestaan en dit is om verschillende redenen sowieso ten zeerste af te raden. Ook het uitlenen of lenen van lijsten van bevriende netwerken is verleidelijk, maar helaas in veel gevallen niet toegestaan en dus af te raden.
Verstop je uitschrijf/afmeldlink niet
Zorg ervoor dat je uitschrijflink duidelijk zichtbaar is. Je nieuwsbrief tot verplichte kost maken heeft geen zin! Een (email) relatie kan je niet forceren! Als nieuwsbrief abonnees geen uitschrijflink kunnen vinden, zullen ze vaker je mailing markeren als ongewenst (=spam). Wij raden aan om de uitschrijflink voor het gemak van de lezer bovenaan te plaatsen in plaats van de nog steeds veel gebruikte positie onderaan.
Zorg ervoor dat je nieuwsbrief er professioneel uitziet
Zorg voor professioneel ogende nieuwsbrieven in je huisstijl. Hiermee vergroot je het vertrouwen onder lezers. Een rommelige nieuwsbrief wordt eerder wantrouwt en gemarkeerd als SPAM.
Schep verwachtingen
Wees eerlijk en transparant met wat je naar nieuwsbrief abonnees mailt. Abonneren ze zich voor een maandelijkse nieuwsbrief, verstuur dan ook maandelijks een nieuwsbrief. Wil je frequenter mailen of hele andere content versturen, maak dan verschillende lijsten aan met ieder een eigen opt-in proces.