Minder dan een procent van de transacties in e-commerce is terug te voeren tot een socialmediabericht. ‘Social’ biedt hooguit wat inspiratie voor de oriënterende shopper.
Tot die, voor sommigen, schokkende conclusie komt Forrester Research dat samen met eBay-dochter GSI Commerce 77.000 online transacties onderzocht.
Het door velen al jaren doodverklaarde e-mail blijkt nog steeds springlevend, ook bij de ontvanger. Het is zelfs de grootste motor achter digitale omzetgroei. Dertig procent van de transacties is direct herleidbaar tot een reclamemailtje. Dertien procent van de ontvanger klikte direct door naar de webshop, zeventien procent nam dat als startpunt maar zag ook nog andere uitingen van het bedrijf, search of display bijvoorbeeld.
Forrester: ‘Van de nieuwe klanten van een shop gebruikte 33 procent meer dan een touchpoint, van de bestaande klanten 48 procent.’
Een recente ontwikkeling, de introductie van Facebook Aanbiedingen, lijkt het resultaat van het Forresteronderzoek tegen te spreken. De kortingsbonnen die nu op Facebook circuleren worden gretig doorgestuurd en geclaimd. De conversie van de eerste acties ligt echter rond de twee à drie procent. Die zal vermoedelijk dalen zodra de nieuwigheid van dit verschijnsel af is.
Bron: Emerce