E-mail marketing tips

10 email marketing tips

Een nieuw jaar kan niet zonder goede voornemens. Hierbij dan ook 10 email marketing tips die je als voornemen kan gebruiken om jouw nieuwsbrief succesvol te houden. Ze zijn zeker niet nieuw, maar we kunnen deze e-mails marketing tips niet vaak genoeg benadrukken.

  1. Mail uitsluitend naar mensen die toestemming hebben gegeven
    Een dubbele opt-in is de beste methode om deze toestemming vast te leggen. Bij deze methode bevestigen ontvangers hun interesse in jouw nieuwsbrief met een controlemail, die ze ontvangen na het aanmelden (opt-in). Als de ontvanger op de link in de e-mail klikt, bevestigt hij zijn e-mailadres, maar ook dat hij de nieuwsbrief wil ontvangen. Wellicht groeit je mailinglijst hierdoor iets minder snel, maar de kwaliteit van de lijst (en dus de resultaten hieruit) zal beter zijn.
Mail uitsluitend naar mensen die toestemming hebben gegeven
  1. Personaliseer en segmenteer
    Informatie die beter aansluit op de interesse van jouw lezer, scoort beter. Je kan de relatie met hem of haar dus verbeteren door persoonlijke en gerichte content. ‘’One size doesn’t fit all’. Deel je mailinglijst op in groepen en stuur iedere groep andere content. Het zal de openings- en klikratio van je nieuwsbrief verbeteren.
  2. Houd je mailinglijst schoon.
    Verwijder adressen uit je actieve mailinglijst als zij 3 – 6 maanden niet op jouw nieuwsbrief hebben gereageerd. Na het opschonen houd je een mailinglijst over van uitsluitend mensen die wel reageren op jouw nieuwsbrief. En hier genereer je natuurlijk een hoger openings- en klikpercentage mee en verbeter je dus indirect je deliverability. De inactieve nieuwsbrief abonnees kan je nog een keer proberen te reactiveren met een aparte campagne (een incentive kan dan helpen). Reageren deze inactieve abonnees vervolgens nog steeds niet, verwijder ze dan alsnog.
  3. Verdiep je in de informatiebehoefte van jouw doelgroep
    Verdiep je in de wensen en uitdagingen van je doelgroep. Het gaat er per slot van rekening om wat zij willen lezen! Verpak deze informatie op een aantrekkelijke manier (zie het artikel ‘De beste manieren om nieuwsbriefcontent te presenteren’’)
  4. Optimaliseer je nieuwsbrief voor mobiele lezers
    Nieuwsbrieven optimaliseren voor mobiel gebruik, gaat verder dan een responsive design. Nieuwsbrieven die worden geopend op een telefoon worden anders gelezen dan nieuwsbrieven op een desktop. Mobiele lezers scrollen vaak  vluchtiger, en afbeeldingen zijn daardoor belangrijker zijn.In het artikel E-mail marketing tips voor de ultieme mobiele leeservaring gaan we verder in op mobiele email marketing.
  5. Zorg altijd voor pakkende onderwerpregel.
    Verleid jouw lezers om de nieuwsbrief te openen. Maak ze nieuwsgierig (stel een vraag, zeg iets geks…), communiceer voordeel (korting), creëer urgentie (schaarste of limited offer).
Zorg altijd voor pakkende onderwerpregel
  1. Besteed aandacht aan het laten groeien van je database
    Per jaar neemt je mailinglijst met 20% af als gevolg van uitschrijvers of bounces. Maak het inschrijven op je nieuwsbrief eenvoudig en goed zichtbaar, vooral op je website. Zorg ervoor dat iedereen in jouw organisatie contactmomenten met mogelijk geïnteresseerden benut om nieuwsbrief aanmeldingen te verzamelen.
  2. Zorg voor een goede tekst / beeldverhouding
    Een goede tekst beeldverhouding maakt jouw nieuwsbrief voor spamfilters betrouwbaarder. Aantrekkelijk afbeeldingen ondersteunen jouw tekst, maar maak ze in verband met spamgevoeligheid niet breder dan 600px (een nieuwsbrief is immers ook niet veel breder). Vergeet het idee van de nieuwsbrief die één grote afbeelding is. Spamfilters zullen deze eerder blokkeren omdat ze de inhoud ervan niet kunnen controleren.
  3. Houd je nieuwsbrief overzichtelijk
    Keep it short & simple. Zorg voor pakkende titels, korte en overzichtelijke inhoud en duidelijk call to action buttons. Jouw mobiele lezers willen inhoud ‘on the go’ snel tot zich kunnen nemen. Mensen willen van nature niets missen en zullen daarom je nieuwsbrief snel willen screenen. Tijdsdruk en onderweg lezen echter, maken de aandachtsboog beperkt. Kom ze tegemoet in deze behoefte.
  4. Besteed aandacht aan de kracht van de preheader
    Een preheader is de tekst die de ontvanger in zijn mailbox ziet onder het onderwerp. Houd het onderwerp kort en gebruik de preheader om extra informatie te geven. De preheader moet geen kopie zijn van het onderwerp, maar juist aanvullen.
Besteed aandacht aan de kracht van de preheader
Scroll naar boven