“Maar ik heb toch al een nieuwsbrief? Waarom wil ik dan ook nog een blog?” Deze vraag wordt ons regelmatig gesteld. We hopen eigenlijk dat je al een blog hebt. Een blog en een nieuwsbrief gaan namelijk niet zonder elkaar. Via de nieuwsbrief deel je blogs, wat meer verkeer naar jouw website genereert. Dit verkeer zorgt ervoor dat jouw website beter gevonden wordt in online zoekresultaten. Hierdoor krijg je meer nieuwe bezoekers naar jouw site, waardoor je nieuwe aanmelding voor de nieuwsbrief krijgt. Een blog dient daarmee jouw nieuwsbrief. Maar een blog dient nog zoveel meer.
1. Een blog helpt jouw mailinglijst te laten groeien
Een goed blog wekt interesse. Zorg dus voor een zichtbare aanmeldoptie op het blog, en de kans is groot dat er nieuwe aanmeldingen binnen stromen. De volgende keer dat jij waardevolle content te delen hebt, wordt het rechtstreeks in de mailbox van je lezer afgeleverd, en dat is natuurlijk altijd goed voor de openingsratio van jouw nieuwsbrief!
2. Een blog is een goed marketinginstrument
Een goed product simpelweg aanbieden is niet meer voldoende. Er is meer overtuiging nodig om een lead te genereren. Er is een overvloed aan keuzes, en de beloftes zijn dikwijls hetzelfde. Men kiest wat het meeste aanspreekt. In een blog kan je net wat meer aanspreken waardoor iemand denkt: “dit wordt het!”
3. Een blog geeft je de kans jouw expertise te delen
Jij bent expert in wat je doet. Dat presenteer je op jouw website. In blogs kan je dat bewijzen. Door regelmatig nieuwe berichten te plaatsen, blijkt dat jij net als jouw markt constant in ontwikkeling bent. En dus volledig op de hoogte van alle ontwikkelingen in jouw branche. Volg je een cursus, ben je naar een beurs of evenement geweest? Laat zien wat jij allemaal doet om expert te zijn én te blijven. Je bent bevlogen in wat je doet, en dat mag je laten zien!
4. Een blog vergroot jouw bereik via social media
Een waardevol, mooi of vermakelijk verhaal is het delen waard. Delen op social media betekent meer bereik, meer nieuwe bezoekers op jouw website, en meer naamsbekendheid! Delen via social media is mond-tot-mond reclame. Vergeet uiteraard de share buttons niet.
5. Een blog is de basis voor jouw communicatiekanalen
Content bedenken en produceren kan een tijdrovende klus zijn. Die inspanning wil je graag beloond zien worden met een maximaal bereik. Werk daarom slim en deel jouw content via al jouw online communicatiekanalen. Programma’s als Hootsuite zijn mooie middelen om content vanuit één plek te beheren en op al jouw social media kanalen te plaatsen. Zo kan jouw doelgroep zelf bepalen via welke kanalen zij in contact blijven met jouw organisatie.
6. Een blog helpt je hoger in de zoekresultaten te verschijnen
De tijd van zoveel mogelijk zoekwoorden op jouw website plaatsen is voorbij. Zoekmachines zoals Google kijken naar meer factoren. De leesbehoefte van de lezer speelt een centrale rol.
Blogartikelen trekken lezers naar jouw website, en leeswaardige artikelen houden ze even vast op jouw website. Dit zorgt voor een goede indexering bij Google (en andere zoekmachines) waardoor jouw bedrijf meer kans maakt om hoger in de zoekresultaten te verschijnen.
7 Een blog geeft jouw bedrijf een persoonlijkheid
Consumeren gaat over authentieke belevingsconcepten en psychische behoeften. In een tijdperk waarin mensen steeds sceptischer zijn over beloftes, wil men weten met wie ze in zee gaan. Gun ik dit bedrijf de omzet? Sluit het aan bij mijn waarden? Wie zit hierachter? Onderschat het belang van dit soort vragen in het keuzeproces van de consument niet. De ziel van jouw bedrijf, of bezieling van jou als ondernemer komt bij uitstek tot uiting in jouw blog.
8 Een blog ondersteunt de klantenservice
Een blog is een prachtige kans om vraagstukken van klanten te behandelen. Jouw blog ondersteunt hiermee klant-support waardoor kanalen als e-mail en telefoon worden ontzien.
9 Een blog genereert leads
Wellicht is dit de voornaamste redenen waarom veel organisaties bloggen. Het klinkt misschien een beetje populair, maar een blog is een goede lead magneet! Meer bezoekers naar je website betekent meer leads en dus meer klanten. Zorg dus voor duidelijk call-to-actions in jouw blog met opvallende buttons bijvoorbeeld.
10 Een blog is het podium voor jouw visie
Niet alleen ben je expert, je bent iemand met een. Binnen elke niche zijn trends en actualiteiten die veelbesproken worden, wat is jouw kijk erop? Het delen van een visie is interessant omdat het prikkelt en inspireert. Het toont jouw passie voor wat je doet, en maakt je een aantrekkelijke partij om voor te kiezen.
Nu ken je de kracht van zakelijk bloggen. Het is tijd om aan de slag te gaan! Wij schreven hier hoe je nooit meer zonder content inspiratie komt te zitten voor jouw nieuwsbrief. Ook toepasbaar voor jouw blog. Hier delen we de beste manieren waarop je waardevolle content kan presenteren. Wij zijn benieuwd of we je hebben overtuigd!