De dag van de liefde komt eraan. Ik ben benieuwd of jouw hart nu een sprong maakt, of dat jij weg wilt springen van dit blog. Toegegeven, niet iedereen is enthousiast over Valentijnsdag. Voor de ene lezer betekent deze dag een sales boost, waar de ander wellicht een bezwaar heeft tegen het commerciële karakter van deze dag. Er zullen lezers zijn die zich helemaal kunnen vinden in de romantiek, terwijl een ander het ziet als een moment van waardering voor zowel privé als zakelijke relaties.
Wat jouw sentiment ook is, Valentijnsdag biedt volop e-mailmarketing kansen! Ook als je geen retailer bent, dan nog kan je iets met het thema ‘liefde’: het draait immers om geven!
1. Bepaal het doel van je Valentijnscampagne
De inleiding lichtte al een tipje van de sluier: de veelheid aan betekenis van Valentijnsdag betekent een pallet aan mogelijke doelen. Het begint dus met het kiezen van een doel voor een nieuwsbrief rondom Valentijnsdag.
Omzet als doel
Ben je een retailer, dan is omzet waarschijnlijk jouw primaire doel. We schreven eerder al een winlijst met tips voor jouw Valentijnscampagne. Past jouw product niet direct binnen het Valentijn cliché, dan kan je een mooie korting geven als Valentijnscadeau aan jouw trouwe lezers. Maar lees zeker ook even tip nummer 5!
Waardering als doel voor jouw Valentijnscampagnes
Voor organisaties kan waardering voor klanten, zakelijke relaties, leden of partners etc. al een doel op zich zijn. Laat je hart spreken en gebruik het thema liefde als blijk van waardering.
Een gezamenlijke liefde voor een thema als doel
Speel in op de kracht van saamhorigheid. Een genootschap, vereniging of goed doel, deelt uiteraard een gezamenlijke liefde met de lezer voor een bepaald thema, wat het doel kan zijn.
Een tegengeluid als doel
Wil je absoluut niet mee in het Valentijn gebeuren? Ga er dan tegenin! Een tegengeluid kan best verfrissend zijn in een mailbox vol pro Valentijn verleidingen.
Voor elk doel geldt, zorg ervoor dat het afgestemd is op de behoefte van de lezers!
2. Stem je doel af op je lezer
Een no-brainer. Het is de email marketing tip die je steeds voorbij hoort komen: ken je lezers, weet wie ze zijn, wat ze willen, wat ze waarderen, en welke eventuele aanbiedingen bij ze passen. Heb je bijvoorbeeld meerdere doelen? Zoals een aanbieding doen aan nieuwe klanten en waardering uitspreken naar bestaande klanten? Vergeet dan niet te segmenteren. Denk net als bij cadeaus geven: je wilt iets kiezen wat bij de ander past.
3. Kies een sterkte onderwerpregel
Om met de deur in huis te vallen, kies niet: “Happy Valentijnsdag.” Dat is weinig origineel en valt zeker niet op tussen de andere 30 nieuwsbrieven. In die flux zal het jouw openingsratio eerder verkleinen dan vergroten. Besteed tijd en aandacht aan de onderwerpregel (1/3 van alle ontvangers opent immers uitsluitend op basis van het onderwerp) en stel dit niet uit tot het laatste moment.
4. Wees origineel in het ontwerp
Wees niet alleen origineel met het kiezen van een titel, maar ook met het ontwerp. Wit met rood en hartjes valt echt niet op. Een andere kleur mag best. Een thema straalt niet alleen uit in het ontwerp, maar ook in de tekst en afbeeldingen. Vergeet niet dat liefde of romantiek veel meer is dan de clichés. Het gaat nogal eens gepaard met stunteligheid. Nee, ik adviseer je geen stuntelige nieuwsbrief te verzenden, maar humor en romantiek gaan heel goed samen.
5. Liefde komt in vele vormen
Ik groeide deels op in de Verenigde Staten. Valentijnsdag draaide om liefde.. voor elkaar! In de kleuterklas maakten we grote papieren enveloppen. Op Valentijnsdag stak iedereen bij elkaar een kaartje in de enveloppe met daarop een verklaring van vriendschap, een teken van dankbaarheid, of een puntje van waardering. Dat maakte indruk!
Liefde komt niet alleen in de vorm van romantiek. Laat jouw relaties weten dat en wat je waardeert of dat je dankbaar bent voor wat ze toevoegen.
Behalve jouw relatie met de lezer, komt liefde in het leven van jouw lezer ook in vele vormen. En dat zijn allemaal inhakers voor jouw nieuwsbrief! Iemand heeft een huisdier als grote liefde, een enorme liefde voor een onderwerp, kinderen, broeder of zusterliefde, en vergeet niet: liefde voor onszelf. Er valt dus wel iets te vieren of te delen met jouw lezers. Neemt dit mee in het vaststellen van jouw doel, of om aansluiting te vinden bij jouw lezers. Wat betreft liefdesrelaties een aandachtspunt, ook deze vorm van liefde komt in vele vormen. Pas dus op voor stereotypering in jouw woordkeuze of segmentatie.
6. Overweeg de kracht van een verhaal (storytelling)
Maak je nog geen gebruik van storytelling? Binnenkort ontvang je van ons een “storytelling special.” Maar toch alvast het volgende.
De kracht van verhalen is ongekend. Een goed verhaal raakt, trekt aan, verbindt en verkoopt. Een liefdesverhaal is altijd een goed verhaal. Liefde raakt ons allemaal. Zelfs als ben je ervan overtuigd dat je helemaal niks kan met Valentijnsdag omdat je bijvoorbeeld klompen verkoopt: deel een liefdesverhaal waar klompen in voorkomen. Bijvoorbeeld over John die dankzij zijn klompen Emmy’s hart won. Hij was al tijden verliefd op haar, maar durfde haar niet aan te spreken. Maar toen liep hij langs toen ze haar fietssleutel kwijt was. Met een klap van de klomp sloeg hij het slot open. Zo viel John voor het eerst bij Emmy op. Ze had zijn mooie blauwe ogen nooit gezien omdat hij altijd verlegen met zijn hoofd omlaag liep.. zonder die klompen hadden ze elkaar nooit ontmoet!
Kortom, met een goed verhaal verbind je op een originele en authentieke wijze jouw merk met je lezers.
7. Personaliseren en gepersonaliseerde afbeelding
Weet je nog dat we in december schreven over de kracht van gepersonalisserde afbeeldingen en countdown timers? Met een super simpele handleiding over hoe je in enkele minuten een gepersonaliseerde afbeelding maakt? Je leest het hier terug. Een beter moment om ermee te beginnen is er niet! Valentijnsdag is de dag waarop jouw lezers zich echt wel een beetje speciaal willen voelen!
8. Urgentie is een must!
Eerder vertelden wij je in dit artikel al over countdowntimers en hoe je ook deze heel snel en eenvoudig in jouw nieuwsbrief toevoegt. Wederom is dit een goed moment om deze in te zetten als je een aanbieding gaat doen. Je creëert een buzz rondom jouw actie, trekt twijfelaars en uitstellers over de streep, en overtuigt mensen op tijd te bestellen. Hiermee voorkom jij dat iemand met lege handen staat op het moment suprême. Ik ken wel wat mensen die je dankbaar zullen zijn.
9. Timing met finesse
In ons vorige blog voor retailers gaven we een tip over het tijdig inzetten van jouw eerste Valentijnscampagne. Ook als je alleen op Valentijnsdag zelf een nieuwsbrief verstuurt, kan het verzendmoment het verschil maken. Zo kan het zijn dat je een nieuwsbrief hebt over: “Vijf last-minute tips om jouw liefde te verrassen.” Die stuur je waarschijnlijk in de ochtend of middag.
Stel je schrijft over: “Waarom Valentijnsdag ontzettend overdreven is.” Dan heb je op Valentijnsdag zelf niet zozeer de aandacht van de groep die er vol in opgaat, maar mensen die er niet zoveel aan doen. Stuur je de nieuwsbrief terwijl de helft van jouw lezers in een “Valentijns buzz” zit? Dan zie je dit terug in jouw openingsratio. In negatieve zin.
Deze nieuwsbrief stuur je wellicht liever in de avond. De groep die zich aangesproken voelt, zal direct lezen. De lezersgroep die in de “buzz” verkeerd, ziet de mail waarschijnlijk pas de volgende dag. Of in elk geval als de “buzz” voorbij is. Kan ook eerder op de avond zijn, we hopen het niet! 😉 Omdat jouw mail aan het einde van de Valentijnsflux zit, staat deze hoger in de mailbox. De kans is groter dat hij dan alsnog gelezen wordt, en dat heeft weer een positief effect op je openingsratio.
Met enige overweging en inleving in jouw lezers, zie je dus hoe finesse in timing een betere openingsratio van jouw nieuwsbrief op Valentijnsdag kan brengen.
10. Last but not least: menselijkheid
We eindigen deze lijst met tips vrijwel hetzelfde als de lijst voor retailers. Niet uit gebrek aan originaliteit, maar omdat we het zo belangrijk vinden. Het kwam al een aantal maal voorbij in dit blog: niet iedereen houdt van Valentijnsdag, en Valentijnsdag lijkt niet van iedereen te houden. Sommigen willen er niets mee te maken hebben, en anderen hadden er graag alles mee te maken willen hebben, maar hebben het niet. We kennen het beter als: eenzaamheid.
De crux van dagen zoals Valentijnsdag is dat je er niet omheen kunt. Zodra je de TV aanzet, of de deur uit loopt, vliegen de campagnes je om de oren. Zo ook in de mailbox.
Authenticiteit en verbinding zijn tegenwoordig ware “marketing mantra’s.” En met reden. We willen het allemaal, en velen van ons hebben het al eens verloren. We weten hoe dat voelt, en hoe anderen zich kunnen voelen.
Wil je een hele sterke en sociale campagne creëren, dan heb je oog voor deze groep. Wat ons betreft gaat dit even verder dan marketing, maar draait het om menselijkheid.