De ontvanger maakt de beslissing om de nieuwsbrief te openen steeds vaker op basis van de inhoud van het leesvenster. Controleer voordat je de nieuwsbrief gaat versturen dan ook hoe de nieuwsbrief eruit ziet in het leesvenster.
Graag geef ik je 5 tips om het leesvenster te optimaliseren
- Zorg ervoor dat het logo herkenbaar is voor de ontvanger. Bij voorkeur links boven want dat is de best bekeken positie.
- Zorg ervoor dat de onderwerpregel overeenkomt met de tekst welke zichtbaar is in het leesvenster.
- Laat in het leesvenster middels een inhoudsopgave zien welke onderdelen je in de nieuwsbrief behandelt. Veel lezers screenen vaak snel je nieuwsbrief.
- Geef afbeeldingen altijd een titel: veel e-mailprogramma’s openen de afbeeldingen niet meer standaard. Bij veel nieuwsbrieven wordt de inhoud onleesbaar doordat de afbeeldingen niet worden getoond. Zoals je kunt voorstellen is dit niet bevorderlijk voor je open-rate. Geef daarom de afbeeldingen altijd een naam mee zodat de ontvanger weet wat er hoort te staan.
- Maak de e-mail leesbaar door meer tekst te gebruiken en minder plaatjes.
Plaatjes worden in veel e-mail programma’s (clients) niet meer standaard getoond. De ontvanger moet deze downloaden via een link of een button. In heel veel gevallen is de inhoud van de e-mail onleesbaar doordat de plaatjes niet worden getoond. Dit gaat ten koste van uw open- en klik ratio. Maak de e-mail leesbaar door meer tekst te gebruiken en minder plaatjes. De kans is dan groter dat men iets interessants leest en alsnog plaatjes activeert en klikt op de links.