Het lijkt een slimme oplossing: een nieuwsbrief bestaande uit 1 grote afbeelding. Makkelijk, perfect opgemaakt, zonder de beperkingen van een nieuwsbrief editor, en met jouw eigen exotische lettertype. We begrijpen het wel: een vormgever maakt een mooie communicatieve uiting en je besluit opeens dat je dat ook maar wilt mailen naar klanten. Dus maak je er een grote JPEG van en importeer je die in je nieuwsbrief. Dat lijkt handig, maar het is niet slim.
6 redenen waarom je een nieuwsbrief bestaande uit 1 grote afbeelding moet vermeiden
Wanneer een afbeelding de enige bron is van tekst in jouw nieuwsbrief, dan loop je het gevaar dat de nieuwsbrief niet aankomt en je dus minder opens en clicks hebt.
Reden # 1: Meer kans om in de spam te komen
Een nieuwsbrief bestaande uit maar 1 afbeelding maakt meer kans om in de spam te komen. Spamfilters kunnen de inhoud van afbeeldingen namelijk niet controleren zoals bij tekst wel het geval is. Spammers sturen vaak ook geen tekst mee en Je wilt natuurlijk niet geassocieerd worden met een spammer.
Tip: zorg voor een goede tekst/beeldverhouding van 60/40.
Reden #2: Meer bounces en lage openingsratio’s
Nieuwsbrieven zonder tekst veroorzaken meer spamklachten en worden eerder geblokt voor aflevering. Het gevolg is dat e-mails minder goed aankomen, de bounceratio omhoog gaat en je openingsratio naar beneden. Kortom: je deliverability verslechterd!
Reden #3: Slechts 1 link mogelijk
Omdat je maar 1 afbeelding hebt, kan je er ook maar 1 link achter zetten. Een link beperkt je mogelijkheden als marketeer omdat klikgedrag juist iets verteld over de interesse van jouw lezer.
Meer links betekent meer kans op website traffic en meer marketinginzicht
Reden #4: Email clients blokken afbeeldingen
Het blokken van afbeeldingen is een beveiligingsinstelling om spam tegen te houden. Een manier waarop een email client dit kracht kan bijzetten, is om de email ook direct in de spamfolder af te leveren.
Reden #5: De ontvanger kan de inhoud niet zien
Email clients die afbeeldingen blokkeren, zullen de inhoud ervan niet laten zien. Jouw ontvanger krijgt dan een lege email te zien. Bovendien kan hij de kwaliteit van jouw nieuwsbrief niet beoordelen. Vanuit een leeservaring (en die moet in alle gevallen centraal staan) is dit niet wenselijk.
Reden #6: Tekst op afbeeldingen zijn moeilijker leesbaar op mobiele apparaten
Mobiele apparaten zijn smaller dan hun grotere desktop variant. Met mobiele apparaten heb je ook kleinere schermen. Als deze apparaten de afbeelding verkleinen om ze passend te maken voor het scherm, dan wordt de tekst ook kleiner en dus lastiger te lezen.
Al met al genoeg redenen om je mailing op te bouwen uit meerdere blokken tekst en afbeelding. Als je uitgaat van 50-60% tekst, dan zit je safe en doe je de spamfilter en jouw lezer een groot plezier.