Je ziet ze vast wel eens de revue passeren: nieuwsbrieven met mooie animated gif afbeeldingen er in. Ze grijpen je aandacht en kunnen je verhaal versterken omdat ze in tegenstelling tot statische afbeeldingen bewegen. Een animated .gif afbeelding kan jouw email tot leven brengen en de ontvanger beter verleiden om te klikken. En omdat video nog steeds niet ondersteund wordt in iedere email client, is het een geweldig alternatief als je net dat beetje extra aandacht nodig hebt.
In dit blog vertellen we jou alles over het toevoegen van GIF animaties in email nieuwsbrieven.
Wat is animated GIF?
GIF staat voor Graphics Interchange Format. Het is een bestandsformaat dat zowel statische- als geanimeerde beelden ondersteunt. Met een GIF animatie bedoelen we een video van meerdere afbeeldingen achter elkaar. GIF is overigens geen nieuw formaat. Het bestaat al meer dan 30 jaar! Kenmerkend voor een GIF is dat het snelle en geluidloze video’s zijn die bestaan uit meerdere frames die oneindig afspelen in een loop.
Waarom een animated GIF gebruiken?
Animated GIFS (vaak gifjes genoemd) zijn razend populair en je ziet ze dan ook veel op social media, blogs, of communicatie met vrienden. Ook in nieuwsbrieven kom je ze steeds vaker tegen. En dat heeft een reden! Bewegende beelden vallen namelijk op en verleiden de lezer beter dan een statische foto! Voeg je daaraan toe dat beelden meer zeggen dan 1000 woorden en je begrijpt dat animatie in email een effectieve manier is om je boodschap visueel te ondersteunen. Voor marketeers is animatie vooral een mooie manier om de inhoud van een e-mail tot leven te brengen, de inhoud te verduidelijken en de conversie te verbeteren.
GIF’s blijken zeer geschikt om sneller de aandacht bij klanten te wekken en de conversie te verhogen.
De voordelen van het gebruik van GIF animaties
Met een GIF animatie geef je jouw nieuwsbrief content letterlijk dynamiek:
- Een GIF animatie valt meer op dan een statische foto
- Een GIF kan voor meer kliks zorgen in jouw nieuwsbrief
- Een GIF is fun, kort en makkelijk te consumeren
- Een GIF animatie kan een mooi design en eyecatch element zijn voor je merk
- Een animatie kan een proces of stappenplan eenvoudig en sneller uitleggen dan een lap tekst
- Een GIF animatie is een mooi alternatief voor embedded video, aangezien dit nog steeds niet wordt ondersteund door alle email clients
- Met een GIF kan je op een persoonlijk manier emotie overbrengen en je merk versterken
Waar moet je op letten bij GIF animaties voor nieuwsbrieven?
Het gebruik van een GIF animatie is leuk, maar er zijn wel wat zaken waar je op moet letten:
- Niet iedere email client ondersteunt GIF
- GIF bestanden kunnen te groot worden
- Overmatig gebruik kan schaden
- Slechts 256 kleuren
Compatibiliteit met email clients
Bijna alle e-mail clients tegenwoordig ondersteunen animated GIF afbeeldingen. Enkele (oudere) Outlook versies niet: 2007, 2010 en 2013 laten geen animatie zien. In plaats daarvan tonen ze de eerste frame van de animatie. Daarom is het van belang om goed na te denken over de eerste frame! Deze moet namelijk gelijk duidelijk maken wat de boodschap en call-to-action is als de rest van de animatie niet wordt getoond.
Welke email clients ondersteunen animated GIF niet?
Zoals je hieronder ziet zijn het vooral de oudere Outlook versies die een GIF animatie niet ondersteunen.
Bron: Litmus
GIF en de ideale bestandsgrootte
De grootte van het GIF bestand is een belangrijk aspect omdat te grote bestanden te lang moeten laden. Bestanden worden namelijk snel groter naarmate er meerdere frames of kleuren zitten in de afbeelding. Duurt het laden te lang, dan loop je als verzender het risico dat jouw ontvanger de nieuwsbrief wegklikt of verwijdert. Jouw lezer bepaalt dat in slechts een fractie van een seconde.
Hieronder tref je een aantal tips die je helpen de grootte van jouw gif bestand te verkleinen.
Hoe optimaliseer je een GIF bestand?
Met onderstaande tips kan je jouw GIF bestand verkleinen.
- Snijd het bestand bij tot alleen datgene wat je nodig hebt
- Maak de afmeting niet breder dan noodzakelijk voor de nieuwsbrief
- Reduceer het aantal frames van jouw GIF tot een minimum
- Breng het aantal kleuren bits terug (bijv. van 8 naar 4 bits). Hoe meer kleuren, hoe groter het GIF bestand
- Animeer alleen het gedeelte in de afbeelding dat je wilt animeren (dit werkt met layers en is dus meer voor geavanceerde gebruikers)
- Sla het bestand op, maar check of het kwaliteitsniveau nog acceptabel is
- Probeer je GIF bestand maximaal 500 KB te laten zijn, maar kleiner dan 100kb is ons advies
Nog een tip: om de bestandsgrootte van je GIF animatie te minimaliseren, is EZGIF een prima gratis tool.
Het aantal kleuren van een GIF afbeelding is beperkt
Het aantal kleuren van een GIF afbeelding is beperkt tot 256 kleuren. Die kleuren kunnen echter wel uit 262.144 andere kleuren gekozen worden, maar het totaal aantal kleuren in de afbeelding blijft 256. Dit hoeft echter geen nadeel te zijn, want ook met 256 soorten kleuren kan je hele mooie afbeeldingen maken!
Hoe maak je een GIF voor je email nieuwsbrief?
Er zijn veel verschillende manieren om zelf een GIF animatie te maken! Je kunt natuurlijk professionele beeldbewerkingsprogramma’s zoals Photoshop gebruiken, maar als je even googlet vind je ook tientallen gratis online tooltjes. Heb je geen zin om een gifje te maken, kijk dan eens op het bekende GIPHY waar je talloze gifjes vindt om jouw content extra dynamiek te geven.
Wij zelf vonden EZGIF een prettig tool. Wil je toch een kleine uitleg van dit programmaatje, bekijk dan even deze video. De onderstaande manieren die wij hieronder uitleggen zijn voor iedereen makkelijk toe te passen.
Drie manieren om snel en eenvoudig gifjes te maken
- Neem je beeldscherm op en maak daar een gifje van
- Maak een gifje van een reeds bestaande video
- Gebruik meerdere afbeeldingen (frames) en plak die achter elkaar
Neem je beeldscherm op en maak daar een gifje van
Stel je wilt een tutorial delen of een proces uitleggen in een paar simpele stappen.
Een gifje kan dan een ideale manier zijn om die stappen visueel uit te leggen.
Door je beeldscherm op te nemen (screen capture) kan je vervolgens met het gratis tooltje ScreenToGif (of EZGIF) super eenvoudig je eigen GIF animatie maken. De software biedt voldoende functies om vervolgens te bewerken en te comprimeren.
Maak een gifje van een bestaande video
Video’s worden zoals je weet niet door alle email clients ondersteund. Daarom is het een slim idee om van je video een GIF te maken. Met EZGIF kan je makkelijk en snel je video omzetten naar GIF. EZGIF is erg compleet voor basisgebruik
Een gifje maken van meerdere afbeeldingen
Een GIF-animatie bestaat uit meerdere zogenoemde ‘frames’. Dit zijn afbeeldingen die, wanneer je ze achter elkaar toont, beweging suggereren. De frames voor jouw animatie kun je maken in jouw favoriete fotobewerkingsprogramma, of je kunt het gratis programma Makeagif gebruiken. Je kan met Makeagif op 6 verschillende manieren een GIF maken. Je upload de afbeeldingen die je wil gebruiken en het programma maakt er binnen een paar tellen een GIF van die je vervolgens gratis kan downloaden. Je kan overigens ook EZGIF hiervoor gebruiken.
Een GIF afbeelding voeg je in MailCamp op dezelfde manier toe als een gewone afbeelding
Inspirerende voorbeelden van GIF-animaties in email nieuwsbrieven
Hieronder zie je mooie voorbeelden van gif animaties in nieuwsbrieven aan de hand van verschillende toepassingen.
1. Geef extra aandacht aan een nieuw product
Met een betrekkelijk eenvoudig te maken gif animatie weet Hunter de aandacht te vestigen op een nieuw product.
2. Verduidelijk een complex verhaal of leg een proces uit
Complexe materie of processen zijn makkelijker uit te leggen met een animatie. In onderstaand voorbeeld zie je een onboardingproces uitgelegd in een aantal eenvoudige stappen. Omdat het proces in een oogopslag duidelijk is, zullen gebruikers minder snel afhaken, eerder loyaal blijven en het product blijven gebruiken.
3. Benadruk een element of call-to-acton
De meeste nieuwsbrieven hebben een call-to-action, die de klant moet verleiden om de gewenste klik te maken. Met een GIF animatie in je nieuwsbrief kan je als marketeer deze call-to-action benadrukken, zoals je hieronder ziet.
4. Bespaar ruimte met beelden
In een tijd van informatie overload kan je beter lange lappen tekst vermeiden in je nieuwsbrief. Houd je nieuwsbrief kort en overzichtelijk. Bekijk of je meer kan zeggen met minder, bijvoorbeeld door een gif animatie te gebruiken. Onderstaand voorbeeld laat zien dat je een jurk op vele manieren kan dragen. En dat met maar 1 animatie!
5. GIF als grappig element
Gifjes zijn vooral populair geworden omdat ze vaak grappig zijn. Met humor kan je mensen aan jouw merk verbinden en zorg je gelijk voor meer kliks. In onderstaand voorbeeld zie je hoe een stukje humor wordt gecombineerd met de voordelen van het product.
6. GIF animatie om urgentie te creëren
Niemand wil kansen missen. Met een countdown timer speel je in op het FOMO principe (Fear Of Missing Out). Een countdown timer in je nieuwsbrief is een goede manier om net die extra druk op te voeren. Hoe je makkelijk een countdown timer toevoegt aan je nieuwsbrief in MailCamp lees je in dit blog.
7. GIF animatie als design element
Een leuk voorbeeld van een stukje creativiteit om jouw Valentijnsdag e-mailcampagne extra tot leven te laten komen. Een animatie die de nieuwsgierigheid prikkelt en de ontvanger goed weet te verleiden.