Factoren die bepalen of jouw e-mail in de inbox komt

4 factoren die bepalen of jouw e-mail in de inbox komt

Jij bepaalt grotendeels zelf of jouw email in de inbox komt. Velen van jullie wisten dat waarschijnlijk niet en om deliverability wat begrijpelijker te maken, bespreken we in dit blog vier variabelen die bepalen of jouw e-mail aankomt. Het afleveren van e-mail in de inbox (deliverability noemen we dit) is een complex proces. Met onderstaande variabelen krijg je meer grip op deliverability.

1. Reputatie e-mailservers

De eerste variabele die bepaalt of jouw email een kans maakt om doorgelaten te worden is de reputatie van de verzendserver. Ieder IP adres heeft een eigen verzendreputatie, zo ook de e-mailservers van MailCamp. Een verzendreputatie bouw je niet zelf eenvoudig op. Daarom kiezen professionele verzenders voor een email marketing specialist (zoals MailCamp). Wij monitoren en optimaliseren dagelijks de verzendreputatie omdat het afleveren van e-mails onze kerntaak is.

E-mailcampagnes komen beter aan wanneer het ip adres van de verzendserver een goede verzendreputatie heeft.

2. Reputatie verzenddomein

De tweede variabele die invloed heeft op jouw deliverability is de reputatie van je eigen verzenddomein. Dit is de reputatie van het domein dat je gebruikt om jouw e-mailcampagnes mee te versturen. Meestal is dat ‘@bedrijfsnaam.nl’. Deze reputatie wordt bepaald aan de hand van de kwaliteit van jouw e-mailcampagnes uit het recente verleden. Onthoud: de interactie tussen jou en je ontvangers bepaalt of jij als verzender als relevant wordt bestempeld en de moeite waard bent om doorgelaten te worden. Twijfel je aan je verzendreputatie, dan kan je op Senderscore de score van jouw domein checken. Wil je jouw verzendreputatie verbeteren, dan kan je in dit blog artikel van ons uitgebreid lezen hoe je dit kan aanpakken. Een belangrijke authenticatiemethode is het toevoegen van SPF / DKIM aan jouw verzenddomein. Hiermee wordt de verzendserver (MailCamp bijvoorbeeld) opgenomen in het DNS van het verzenddomein als zijnde een legitieme verzender. De ontvangende server die jouw email moet toelaten, kan hiermee verifiëren of de verzonden email wel betrouwbaar is. MailCamp ziet er altijd op toe dat haar klanten SPF / DKIM hebben toegevoegd

Het toevoegen van SPF en DKIM kan je helpen je verzendreputatie te verbeteren.

3. Betrokkenheid van je database

Intelligente systemen monitoren nauwlettend of jouw email wel de moeite waard is om doorgelaten te worden. Gmail bijvoorbeeld baseert dat ook op ervaringen van andere gebruikers. Worden jouw emailcampagnes goed geopend, dan is de betrokkenheid van de mensen in jouw database hoog te noemen. Hoe actiever en betrokken jouw database is, hoe meer positieve signalen je afgeeft dat jij als verzender de moeite waard bent. Jouw verzendreputatie stijgt en daarmee worden ook jouw e-mails beter afgeleverd. Daarom is het van groot belang om regelmatig je database op te schonen zodat je uiteindelijk alleen maar mailt naar actieve contacten. Actieve contacten zorgen voor een hogere openingsratio en dus een betere verzendreputatie en deliverability. Klinkt logisch en fair, toch? Hotmail en Gmail bijvoorbeeld zetten emailadressen na verloop van tijd op inactief. Schoon jij je database niet op (door inactieve / verouderde adressen er uit te halen) of mail je naar een verouderde lijst, dan loop je het risico op een spamtrap. Een honeypot is een emailadres wat ISP’s als Gmail en Hotmail opzettelijk op inactief hebben gezet. Mail jij dus naar zo’n adres, dan loopt jouw domein vervolgens een flinke reputatieschade op.

Wist je dat de interactie die jij als verzender hebt met je ontvangers bepaalt of jouw nieuwsbrief tot de inbox toegelaten wordt?

Inbox providers die jouw mails moeten doorlaten kijken naar goede en slechte signalen van verzenders. Sta jij bekend als een verzender die goede signalen afgeeft, dan heb jij het vertrouwen en laten zij jouw e-mail door. Neem jij het daarentegen niet zo nauw met de e-mail etiquette, dan loop je het gevaar dat jouw mails eerder in de spamfolder terecht komen.

4. Content

De laatste variabele is de kwaliteit van de e-mailcampagne zelf. Relevantie is hierin het sleutelwoord. E-mailcampagnes die aansluiten op de wensen van jouw lezer maken meer kans om gelezen te worden. Relevante e-mails worden beter geopend (je weet inmiddels dat een betere openingsratio ook voor een betere verzendreputatie zorgt). Niet-relevante e-mailcampagnes worden daarentegen afgestraft. Om relevant te zijn adviseren wij je om je database op te splitsen in segmenten en vervolgens je content hierop af te stemmen.
Zorg er verder voor dat je unieke content deelt die echt waarde toevoegt voor jouw lezer.
Spam filters houden niet van ‘schreeuwerige’ verzenders. Een onderwerpregel met ALLEEN MAAR HOOFDLETTERS, !!!!, meerdere emoticons etc, is schreeuwen om aandacht en maakt meer kans om in de spamfolder terecht te komen. Ook een goede tekst / beeldverhouding (1 : 1) maakt jouw e-mailcampagne betrouwbaarder (omdat spamfilters de inhoud van afbeeldingen niet kunnen controleren). Ook de grootte van de mailing kan de spamfilter triggeren. Zorg er daarom voor dat de afbeeldingen van jouw emailcampagne niet groter zijn dan noodzakelijk. Nieuwsbrieven zijn standaard 600-650 pixels breed. Afbeeldingen toevoegen die breder zijn dan de breedte van het template, is dus onnodig (risico) en raden wij af.

Schreeuw niet om aandacht, maar zorg ervoor dat je content inhoudelijk goed is.

Scroll naar boven