Effectieve tips voor de onderwerpregel van een nieuwsbrief

De beste manieren om nieuwsbriefcontent te presenteren

Als je prachtige waardevolle content hebt, verdient deze een aantrekkelijke vorm qua presentatie. Je wilt bijvoorbeeld uitgebreide informatie compact en makkelijk verwerkbaar presenteren. Andersom is het soms best lastig om interessante en bondige feiten om te toveren tot een lekker lopend verhaal. Kortom, je weet wat je wilt vertellen, maar hoe, dat is best een uitdaging! En dan wil je ook wat afwisseling in de vorm waarop je jouw inhoud presenteert, want meer van hetzelfde houdt jouw lezers maar zo lang vast. Daarom gingen wij op zoek naar de beste manieren om jouw boodschap effectief én origineel over te brengen.

Laat Iemand anders aan het woord
Jij hebt jouw stijl en nu je de zoveelste nieuwsbrief zit te tikken, vraag je je af hoe dit anders kan. Laat eens iemand anders aan het woord! Een klant kan een frisse blik werpen op een probleem waar jij als organisatie de oplossing voor hebt. Ook een collega met andere stijl biedt afwisseling en een andere kijk op het onderwerp.

Polls, onderzoeken of stellingen
Korte feiten delen of ontdekken hoe jouw lezers ergens over denken: vraag het jouw lezers! De uitslag van een poll of stelling geven jou weer informatie over hoe jouw lezers tegen bepaalde zaken aankijken. Deze informatie inspireert je voor een volgende nieuwsbrief, en zo heb je meer interactie met jouw lezers. Dat creëert verbondenheid en een beter afgestemde nieuwsbrief, wat weer bijdraagt aan sterkere klantrelaties. Genoeg voordelen om deze vorm eens te proberen!

Een  “leuk weetje”
Content hoeft niet lang te zijn en ook niet perse een verhaal. Sterker nog, met het groeiende aantal mobiele lezers stijgt de behoefte naar korte en concrete informatie die “on the go” makkelijk en snel te verwerken is. Content is king, en less is more! Een waardevol feit spreekt voor zich onder de noemer van “een leuk weetje.”

Infographics
Als je veel inhoudelijke informatie compact wilt presenteren, kan je een “infographic” gebruiken. Niet iedereen is tekstueel ingesteld, en tijd is schaars. Je maakt gebruik van de kracht van eenvoud, en spreekt er de visueel georiënteerde lezer mee aan. Het scheelt leestijd voor jouw doelgroep, en schrijftijd voor jou. Er zijn zowel betaalde, als gratis tools beschikbaar waarmee je snel en eenvoudig aan de slag kan. Een goed gewaardeerde tool is bijvoorbeeld infogram.com.

Video of animatie
Als je zoekt naar een creatieve manier om uitgebreide content aantrekkelijk en compact te presenteren, dan is een vlog, videogesprek of interview in een nieuwsbrief misschien wel iets voor jou?! En heb je voor het presenteren van een idee of concept als eens aan een animatiefilmpje gedacht? Via diensten als Vyond.com kan je betrekkelijk eenvoudig filmpjes maken zoals (animatie)video of white board filmpjes.

Overzichtelijke lijsten en opsommingen
Lijsten als “10 tips om…” of “5 reden waarom….” etc zijn ontzettend populair. Met duidelijke titels en headlines kan de lezer snel scrollen, zonder het hele verhaal te hoeven lezen. Tijd is schaars, en daar komt deze vorm in tegemoet. Top- of tiplijsten, een opsomming van oplossingen, oorzaken of overtuigingen om een bepaalde actie te ondernemen, het voorziet de lezer snel in informatiebehoefte.

Jouw visie
Feiten zijn feiten, die zijn dikwijls al ruimschoots op internet te vinden. Denk je net een uniek artikel te hebben geschreven, lees je dat jouw concurrent nagenoeg hetzelfde heeft gepubliceerd. Door jouw visie te delen, wordt jouw content uniek en de moeite waard om toch eens even bij stil te staan.

Een podcast
De podcast is terug van weggeweest. Niet vreemd, want we hebben gemiddeld nogal wat leeswerk in onze mailbox staan. Luisteren is een welkome afwisseling. Als je veel mobiele lezers hebt, is luisteren sowieso prettiger dan turen op een klein scherm. Vergeet natuurlijk niet duidelijk vooraf te communiceren waarom jouw doelgroep deze podcast niet mag missen!

Storytelling
Storytelling is een enorme marketingtrend en dat blijft zo. Authenticiteit en unieke content zijn leidend, en verhalen hebben impact. In nieuwsbrieven zien we dit ook terug. Kledingmerken en winkels presenteren vaker niet meer simpelweg hun producten, maar een nieuwsbrief met enkele foto’s die een verhaal vertellen. Ondernemers overtuigen hun lezers middels een verhaal met een personage wat een probleem overwint. Wat ons betreft dan ook de grote trend in nieuwsbrieven het komende jaar. Meer weten over storytelling? Lees hier alle in en outs over storytelling in jouw nieuwsbrief.

Scroll naar boven