Helaas is de coronacrisis nog niet voorbij. Niet alleen verspreidt het virus zich nog steeds, nu komen er ook nog eens faillissementen van bedrijven bij. Maar er is ook goed nieuws dat we graag met je delen. Zelfs in de horeca zijn er veel ondernemingen die zich zo weten aan te passen dat ze toch nog goede cijfers draaien. Vandaag spreken we met Koen Voeten van de Pannekoekenbakker over hoe zijn restaurants deze tijd overleven en er sterker uit proberen te komen.
Spreek ik met de Pannekoekenbakker zelf?
Haha nee! Als ik die moet aanwijzen, is dat natuurlijk Co Stelling. In 1983 opende hij met zijn vrouw Ineke een pannekoekenrestaurant in een monumentaal pand te Heusden. Inmiddels is hij niet langer onder ons, maar de succesformule van de Pannekoekenbakker is nog springlevend. Die groeide namelijk uit tot een franchise van wel 15 vestigingen met 500 medewerkers over het hele land. En ik ben dan weer de manager van die franchise organisatie. Ik zorg voor een hecht samenwerkingsverband tussen de ondernemers die een vestiging van de Pannekoekenbakker runnen en ik onderhoud het contact met leveranciers en andere partners.
Wat was de impact van corona op jullie organisatie?
Die was uiteraard groot, voor zowel de ondernemers als de medewerkers. Op 15 maart kondigde Rutte de maatregelen aan. Van de ene op de andere uur moesten alle restaurants sluiten en kon er allen nog maar worden afgehaald of bezorgd. Met als gevolg dat een groot deel van het personeel niets meer te doen had. Qua omzet was de koek snel op, enkel genoeg voor wat kleine rekeningen. Ondertussen was het onzeker welke financiële regeling er voor restaurants zou komen. Elke ondernemer heeft voor zichzelf de plannen gemaakt. De een gooide de zaak noodgedwongen dicht, de ander switchte naar afhalen, weer een ander ging het terras opknappen of begon aan een grote schoonmaak. Maar ja, daar ben je na een week ook wel klaar mee.
Welke initiatieven zijn jullie gestart om met die impact om te gaan?
In zulke tijden is het belangrijk om in contact te blijven met je ondernemers, medewerkers en gasten. Voor de website hebben we snel een bestelsysteem gemaakt voor de afhaal- en bezorgrestaurants. Kinderen kregen in onze restaurants altijd een kleurplaat. Nu verspreiden we elke vrijdag een kleurplaat naar ons mailbestand en via facebook. Maandags doen we een quiz waarin klanten moeten raden welke vestiging op een pentekening is afgebeeld. En in de medewerkers appgroep, die we normaal gesproken voor sales challenges en interne communicatie gebruiken, lanceerden we een pubquiz waarin de vestigingen het tegen elkaar opnemen voor een borrelpakket. Dus naast de acties van de ondernemers zelf, doen wij ook van alles om ze in deze moeilijke tijden te steunen.
Hoe is de situatie nu?
Vanaf 1 juni mochten we weer open onder de voorwaarde dat er maximaal 30 gasten binnen zijn en die anderhalve meter afstand houden. Waar mogelijk hebben we bij de gemeentes toestemming gevraagd voor terrasuitbreiding. De verwachtingen waren hoog, maar het duurde zo’n twee weken voordat het bezoek echt een beetje op gang kwam. Mensen keken toch een beetje de kat uit de boom. Om hun vertrouwen te winnen, maakten we een film over de coronamaatregelen in onze restaurants. Voor de medewerkers hebben we drukwerk gemaakt dat hen helpt om de maatregelen naar de gasten uit te leggen, wat niet altijd even makkelijk is. Toeristen zijn vaak andere regels gewend en er zijn ook mensen die zich niet aan de regels willen houden.. Het goede nieuws is dat de omzet nu wel weer vergelijkbaar is met de zomermaanden van vorig jaar, ondanks het beperkt aantal stoelen. Veel mensen gaan niet op vakantie maar zijn wel vrij en gaan daarom vaker uit eten. Ook zien we meer spreiding op de dag omdat mensen de drukke piekuren willen vermijden. Ons personeel draait dus langere dagen, maar dat is natuurlijk beter dan helemaal geen dagen draaien.
Wil je zelf nog iets kwijt?
Het valt mij op dat tijdens de zomervakantie de naleving van de coronamaatregelen is verslapt. Alsof het coronavirus ook op vakantie is. Dat is natuurlijk niet zo en dat zien we helaas ook in de cijfers van het RIVM. Het is belangrijk dat ondernemers, medewerkers en gasten hun verantwoordelijk blijven nemen en de regels naleven, zodat er geen tweede golf en eventuele lockdown komt. Dan zijn we nog verder van huis.