Ondanks die tweede golf is het toch feest bij Partywinkel.nl

GNN#4: Ondanks die tweede golf is het toch feest bij Partywinkel.nl

Niemand zal het ontgaan zijn: Momenteel wordt Nederland overspoeld door een tweede Corona-golf en onderworpen aan nieuwe maatregelen. Maar ook als je handelt in feestartikelen, hoeft dat je feest niet te verpesten. Hoe hou je als grootste partywinkel van Nederland toch je hoofd boven water? Vandaag praten we met Partywinkel.nl, de grootste online feestwinkel van de Benelux.

Casper en Patrick van Partywinkel.nl
Casper en Patrick van Partywinkel.nl

Wie zitten er achter Partywinkel?
Hoi, wij zijn Casper en Patrick. En wij houden zelf ook wel van een feestje, of het nou met vrienden is, of met familie. Dus zochten we regelmatig naar feestartikelen op internet, maar het aanbod was niet heel sfeerverhogend. De meeste online feestwinkels communiceerden niet duidelijk, hadden geen eigen voorraad of hanteerden lange levertijden. Dit terwijl je voor een feestje pas op het laatste moment bedenkt dat je toch iets meer versiering wil, of een beter kostuum. We roken een kans en zijn in 2012 Partywinkel begonnen, vanaf een zolder in Nieuw-Vennep. Inmiddels zijn we de grootste online feestwinkel van de Benelux en verkopen we alles wat maar met een feest te maken heeft, van ballonnen tot kippenpakken.

Wat was de impact van Corona op jullie organisatie?
Die was ongekend groot en meteen merkbaar. De maatregelen hadden immers impact op precies die gelegenheden waar onze winkelwaar voor gemaakt is. Wanneer er geen evenementen meer zijn, de horeca is dicht en mensen thuis ook nog maar met zijn zessen mogen samenkomen, dan keldert de vraag naar feestproducten. We hebben dan wel het voordeel dat we geen fysieke winkel hebben, maar toen de maatregelen ingingen, werden orders massaal geannuleerd en er kwamen geen nieuwe meer binnen. Dus konden we proeftijden en contracten van medewerkers niet verlengen. Ook moesten we onze stagiairs naar huis sturen. Toen zijn we ons gaan bezinnen op een nieuwe strategie. Die kreeg onze verkoopcijfers weer goed op peil, en al onze mensen weer aan het werk.

Welke strategie hebben jullie toen bedacht?
Corona-maatregelen of niet, mensen hebben altijd wel de wens om samen te komen. Vaak om een ander te feliciteren of gewoon wat aandacht te geven. Dus zijn we folieballonnen gaan verkopen die je als kleurrijke boodschap kan laten bezorgen aan mensen bij wie langsgaan geen optie is. We stuurden dit idee aan ruim 100.000 nieuwsbriefabonnees en kregen er buitengewoon veel respons op. Zo hebben we onze heliumgevulde ballonnen geleverd aan eenzame jarigen in quarantaine, aan grootouders in bejaardentehuizen en aan kinderen die hun gastouder niet meer mochten zien. Verder hebben we in onze nieuwsbrief en op onze site meer aandacht gegeven aan producten voor kinderfeestjes in huiselijke setting. Want je gaat je kind natuurlijk niet vertellen dat je verjaardag dit jaar ook thuis niet doorgaat!

Hoe kijken jullie tegen de tweede golf aan?
Daar wordt niemand vrolijk van. Strengere maatregelen kunnen het virus natuurlijk niet uitroeien, dus we maken onze borst nat voor de toekomst. Sommige grotere bedrijven hebben al aangekondigd dat hun werknemers de rest van het jaar thuis zullen werken. Veel bedrijfsfeestjes of kerstborrels zullen dus via een online stream plaatsvinden. Maar ook als je een feestje viert via Zoom of Hangouts, ziet die kale witte muur achter je er toch wat saai uit en kan die wel wat decoratie gebruiken. Nog altijd kan je voor zo’n feestje een leuke outfit bestellen om aan te trekken. Daar ligt misschien wel weer een kans…

Welke boodschap wil je nog kwijt aan andere ondernemers?
Laat je niet gek maken door negatieve berichtgeving. En laat je niet uit het veld slaan door de maatregelen, want ze bieden ook mogelijkheden. Zelfs in de horecabranche en in de evenementenindustrie zijn er legio voorbeelden van ondernemers die toch creatief inspelen op de situatie. Dat gaat verder dan gemeentes die coulant zijn tegenover de horeca om hun terrassen uit te breiden. We zien tuinhuizen die worden ingericht als dinerlocatie en drive-in festivals die te beleven zijn vanuit de eigen auto. Die behoefte van de samenleving om samen te komen, die wordt alleen maar sterker. De uitdaging is om daar vanuit je eigen onderneming een goede vorm voor te vinden. Dan is het win-win, niet alleen voor je leveranciers en je klanten, maar voor iedereen.

Scroll naar boven