Onlangs kondigde het kabinet aan dat Sinterklaas en Kerst niet in groot gezelschap mag worden gevierd. In familiekringen voelt dat als een gemis, maar het is ongetwijfeld ook zwaar voor entertainmentbedrijven die juist in de decembermaand veel omzetten. In dit artikel ontdek je hoe het artiestenbureau van JB Productions voor het miserabele jaar 2020 toch nog een mooi uiteinde weet te creëren.
JB Productions werd in 1989 opgericht door Jeroen van den Berg, die in die tijd veel evenementen organiseerde en presenteerde. Met sinterklaasshows, winkelcentrapromoties en attractieverhuur ontwikkelde de onderneming een sterke focus op entertainment voor kinderen. Gaandeweg kwamen daar artiestenmanagement en conceptontwikkeling bij. Het bedrijf groeide in 31 jaar groeide uit tot een begrip in de evenementenbranche, met vele BN’ers en mediaoptredens in hun portfolio.
Begrip of niet, 2020 was voor elke speler in de evenementenindustrie een pittig jaar en zo ook voor JB Productions. Door de coronamaatregelen werden zo’n beetje alle boekingen geannuleerd. Elke keer als de maatregelen werden versoepeld, kwamen er weer mondjesmaat boekingen binnen en was er weer hoop op herstel. Maar dan kwam er weer zo’n persconferentie en werden er nieuwe maatregelen aangekondigd. Het gevolg liet zich raden: boekingen werden weer massaal geannuleerd. Allemaal extra werk, zonder extra inkomsten. Vergeleken met vorige jaren bleef er nog maar 10% van de omzet over. Wat kon Jeroen anders doen dan zijn bedrijfshal een beetje opruimen, staatssteun aanvragen en hopen op betere tijden?
In plaats van zijn loods louter te zien een kostenpost, zag Jeroen hoe hij in zijn loods ook inkomsten kon genereren en zo zijn kostenplaatje kon verlichten. Letterlijk dan! Want Jeroen is in zijn loods een kerstmarkt gestart vol sfeervolle lichtjes, een metershoge kerstboom en handgemaakte kerstversiering. Die versiering is van de hand van bloemist Crea-Fleur die in de tijdelijke kerstwinkel goed heeft uitgepakt met kerststukken, boeketten, planten en andere kerstdecoratie. Ook voor een kerstboom met bijbehorende versiering kan je terecht in de pop-up store, die Jeroen tot in de puntjes heeft afgemaakt met de decorstukken die hij meestal verhuurt aan winkelcentra en kerstfeesten. Nu die geen spullen meer huurden, hoefden ze de loods niet eens uit om dit jaar toch te kunnen schitteren.
Overigens is alles coronaproof ingericht. Het personeel heeft mondkapjes op en binnen is er genoeg ruimte om anderhalve meter afstand te kunnen houden. Ondanks dat de Gemeente het plan voor de kerstwereld goedkeurde en er zelfs een officiële vergunning voor gaf, was het nog even spannend of er niet een landelijke lockdown werd afgekondigd. In dat geval hadden Jeroen en Leon Mellisant van Crea-Fleur alles voor niets ingekocht en opgebouwd. Nu ziet het er echter niet naar uit dat de maatregelen voor de kerst nog eens worden aangescherpt en dat de risicovolle investeringen van deze tijdelijke onderneming gaan lonen. Wie de kerstwereld pop-up store zelf wil komen beleven, is elke donderdag, vrijdag en zaterdag welkom van 10.00 tot 17.00 uur. En vergeet niet ook even wat versiering in huis te halen. Want thuis vieren is thuis versieren!