Na al het slechte nieuws van afgelopen maanden, komt de samenleving weer een beetje op gang. Ook de klanten van Mailcamp doen hun best om hun zaak weer op te starten. Vaak met creatieve initiatieven die misschien ook wel de exit-strategie van jouw organisatie kunnen inspireren. Goed nieuws dus, dat we graag met je willen delen. Samen komen we er wel uit!
Deze week praten we bij met David Heyer, die al 11 jaar de manager is van HospitaalBroeders. En wat blijkt: hij heeft wel degelijk goed nieuws te melden!
Wie zijn de Hospitaalbroeders en wat doen jullie?
Wij zijn een kleine ontwikkelingsorganisatie die 19 ziekenhuizen beheert in Afrika. In principe zijn onze ziekenhuizen zelfvoorzienend, maar ze hebben niet veel vet op de botten. Daarom werven we in Nederland geld voor nieuwe projecten, zoals de aanschaf van een Röntgen-apparaat of het starten van een kraamafdeling. Onze belangrijkste inkomstenbron wordt gevormd door 5000 particuliere donateurs die maandelijks geld overmaken. Daarnaast halen we geld op bij bedrijven en vermogensfondsen. En zo nu en dan krijgen we geld van eenmalige initiatieven zoals een crowdfunding, sponsorloop of inzamelingsactie in de kerk.
Wat was de impact van Corona op jullie organisatie?
In eerste instantie schrokken we er heel erg van. We hadden geen idee van wat ons te wachten stond. Bij een virusuitbraak in Afrika zouden onze ziekenhuizen enorm onder druk komen te staan. Net zoals in de rest van de wereld heerste er in onze ziekenhuizen naast een enorme angst voor het virus ook een acuut tekort aan zeep en beschermende kleding. Ook vermoedden we dat de geldstromen in Nederland zouden teruglopen. We vreesden dat we personeel moesten ontslaan als we geen NOW-regeling zouden treffen om salarissen uit te betalen.
Welke initiatieven zijn jullie gestart om met die impact om te gaan?
We bereidden ons voor op het ergste… Maar het tegenovergestelde gebeurde! In die eerste weken van de lockdown was er in Nederland buitengewoon veel solidariteit. Er kwamen grote giften binnen, de respons op onze mailingen was overweldigend en mensen schreven zich massaal in als donateur. Dat komt ook doordat wij vrij snel een pilot zijn gestart om toch weer aan de voordeur en op de pleinen te gaan werven. We monitorden elk uur de reacties en 95% stond er positief tegenover. Daarom besloten wij de pilot door te zetten, terwijl de grote Ngo’s pas weer donateurs gingen werven toen Rutte de maatregelen versoepelde. Het resultaat was dat wij er in een paar weken tijd evenveel donateurs bijkregen als we normaliter in driekwart jaar mogen verwelkomen. Het geld van de NOW-regeling hebben we dus maar even opzijgezet, dat gaan we gewoon terugbetalen!
Hoe is de situatie nu in Afrika?
Nog meer goed nieuws: Van een grootschalige uitbraak in Afrika is (nog) geen sprake. Misschien omdat het virus minder goed gedijt in de hitte, of omdat het minder goed verspreidt onder de overwegend jonge bevolking. Of misschien wordt er gewoon niet zo heel goed gemeten, dat is in kleinere dorpen vaak lastig. Voor de zekerheid hebben onze ziekenhuizen nu wel genoeg beschermende kleding en zeep ingekocht. Ondanks het lage aantal gemeten besmettingen is er veel angst, vooral in landen als Sierra Leone en Liberia, waar de uitbraak van het ebolavirus nog vers in het geheugen ligt. In 2014 raakten wij daar 18 van onze verpleegkundigen aan kwijt. Die angst staat in schril contrast met hoe snel we in Nederland onze voorzichtigheid loslaten. In het skatepark naast mijn huis spelen grote groepen jongeren heel dicht op elkaar. Die onverschilligheid vind ik toch een beetje gek om te zien.
Willen jullie zelf nog iets kwijt?
Ja, voedselpakketten! In de landen waar wij actief zijn, laten de directe effecten van Corona weliswaar op zich wachten, maar zijn de indirecte effecten van de lockdowns onmiskenbaar groot. Waar je in Nederland gewoon je koelkast vult als je twee weken niet buiten mag komen, hebben de mensen in arme landen als Liberia helemaal geen koelkast. Daar leidt een strikte lockdown al gauw tot honger. Er ontstaan opstootjes als mensen dan toch de straat op gaan om voedsel te zoeken, met gewonden als gevolg. Toen een vermogensfonds extra hulp aanbood, hebben wij die gebruikt om in de hoofdstad Monrovia 4000 voedselpakketten uit te delen. Nu hebben we deze actie uitgebreid zodat ook particuliere donateurs eraan mee kunnen doen. Voorkomen is immers beter dan genezen.